Klubbens historie

Et kort tilbageblik på roklubbens udvikling siden 1931.
Hellerup roklubs historie begynder i 1929, hvor en gruppe aktive mandlige sportsinteresserede ønskede adgang til at dyrke rosport. Baggrunden for dette ønske var bl.a. etableringen af Damernes roklub.  I centrum for etableringen af Hellerup Roklub var oberst Parkov og den 26. april 1930 besluttede Gentofte Kommune sig for at stillede et område til rådighed ved Hellerup Havn. Torsdag den 5. marts 1931 blev Hellerup Roklub grundlagt.

Allerede i 1933 havde klubben 172 aktive og 68 passive medlemmer, og i alt 10 både. Året efter steg medlemstallet til 204 aktive, og der anskaffes yderligere 4 både, her iblandt en brugt otter til en pris af 400 kr.

I 1938 var HR vokset til 279 medlemmer og var dermed Danmarks 5. største roklub. Fra 1940-1945 var aktiviteten i HR påvirket af besættelsen og derfor i nogle perioder begrænset. Men allerede i 1948 var klubben i fuld vigør med 350 aktive medlemmer.

Klubhuset har gennem alle årene kæmpet for at følge med i størrelsen og gennemgået flere ombygninger og udvidelser. I 1961 blev de gamle og temmelig møre oprindelige træbygninger erstattet af et moderne klubhus i gasbeton.

Bådehallen er den seneste fornyelse af klubben. I 2012 kunne HR tage en tip-top moderne bådehal i brug. Den er indrettet funktionelt med elektriske lifte til alle både og indeholder i dag de fleste af Hellerup Roklubs ca. 15 inrigger robåde, 3 coastalbåde 10 scullere og kajakker.

I 2012 blev der også bygget et topmoderne træningsrum – i daglig tale ”1. salen”, hvor roerne med udsigt til Øresund er alle muligheder for at holde formen ved lige – året rundt.

Roaktiviterne i Hellerup Roklub har gennem årene mest været præget af motionsroning, hvor det sociale samvær også har haft stor betydning. Men i flere perioder har der været en del kaproning med til tider ganske pæn succes. Da Øresunds vand pga. af bølger er mindre egnet til outrigget hurtigroning har en stor del af HR’s kaproningsaktiviteterne foregået på Bagsværd sø. I slutningen af 1980 opgav klubben at være med i kaproning i outriggede både. Men klubben har stadig kaproning nu i form af langdistancekaproninger i 2-årers inriggere. Med stor succes lykkes det at holde sig blandt Danmarks førende klubber i denne kraftbetonede disciplin.

Fra starten i 1931 var HR en herreroklub. Gennem årene blev der flere gange gjort forsøg på at ændre klubbens status til også at kunne optage kvindelige medlemmer, men først på generalforsamlingen i november 1992 lykkedes det med et ganske lille flertal at få vedtaget de ændringer, der skulle til for at åbne klubben også for kvinder. Klubhuset blev herefter ombygget, så der kunne skabes omklædningsmuligheder for kvinder og mænd adskilt.

Allerede i januar 1995 fik klubben sin første kvindelige formand, Anne Marie Loof. I dag har klubben lige mange kvinder og mænd blandt medlemmerne.

1935

1962