Aktiviteter i badstuen

Der vil i løbet af sæsonen blive afholdt forskellige arrangementer som standerhejsning, medlemsmøde og saunagus.

Badstueudvalget vil efter behov udsende e-mail og nyhedsbrevet Opdrift med information, bl.a. om kommende arrangementer.

Husk sikkerheden frem for alt

Annette Houman – november 2015

Øresund er en kold fornøjelse – også i en mild vinter. Og selv en garvet vinterbader kan blive dårlig i det kolde vand. Derfor bør alle lige læse eller genlæse de otte vinterbaderåd, som Rådet for Større Badesikkerhed har lanceret:

Før du går i vandet

1. Bad aldrig alene
  2. Tjek badeforhold og kend redningsudstyret
  3. Pas på is på trappe og bro
  4. Sænk kroppen roligt i vandet.

Når du er i vandet

1. Træk vejret roligt
  2. Hold øje med hinanden
  3. Hold dig tæt ved trappe eller opgang
  4. Svøm aldrig under isen.

Vi ved alle, at vi ikke bør bade alene, men gør det alligevel ind imellem. Det er ok, så længe der sidder nogen i saunaen, som holder øje. Heldigvis er drukneulykker i organiserede klubber sjældne.

Men man skal passe på, især når man er ny vinterbader. Er man ikke forberedt på det kolde vand, kan man risikere ikke at kunne trække vejret eller at hyperventilere, og så er der risiko for at besvime og drukne.

Derfor skal man langsomt vænne kroppen til, at vandet bliver koldere og koldere, og trække vejret roligt.

Læs mere på DGI/8-nye-vinterbaderaad.

I øvrigt kan selv garvede vinterbadere få nervelammelser, derfor skal man altid bade tæt på trappen, så man kan redde sig selv.

Hvis der opstår en krise, råder klubben over forskelligt redningsudstyr. På broen hænger en redningskrans, og på hegnet hænger en lang redningsstang med en stor plastikløkke og et spineboard, man kan spænde en person fast på.

Det er vigtigt at holde hovedet på den, der er i nød, over vandet. Som beskrevet er man i fare for at drukne, hvis man besvimer.

Har man spændt en person fast til spineboardet, kan man f.eks. bruge slisken til robådene til at få personen ud af vandet. Gitterdøren ved siden af badstuen er i sæsonen låst fra landsiden, men den kan altid åbnes fra vandsiden.

Ved havnekontoret på Strandparksvej hænger en hjertestarter, som man ikke behøver at være uddannet for at bruge. En stemme guider en gennem procedurerne.

Saunegus
er aromatetrapi, der foregår i en sauna. Ved saunagus laver gusmesteren en blanding af vand og en komposition af 100 % rene æteriske olier, hvorefter gusmesteren hælder blandingen af vand og olier på de glohede sten i saunaen. Den efterfølgende usynlige damp, som består vand og olier, spredes i saunaen, hvorefter gusmesteren svinger rundt med et håndklæde, for at give en større optagelse i kroppen.

Vildmarksbad
Kroppen spinder af fryd, når man får mulighed for at komme i en brændefyret "hot tub" og blive varmet godt igennem for bagefter at sænke sig i vinterkoldt havvand.

Læs om:"Sikkerhed ved afvikling af Saunagus" her!