Fitness & ergometertræning

Fitness

Førstesalen er indrettet til fysisk træning for klubbens medlemmer. Vi synes i fitnessgruppen, at vi har fået et godt træningslokale med en beliggenhed, der slår de fleste i byen. Vi håber, at mange medlemmer vil benytte faciliteterne.

Lokalet er indrettet til at dække ro-relevant træning og alm. generel styrketræning. Valget af udstyr er styret af disse formål og respekten for den eksisterende størrelse af lokalet. Særligt udstyr til genoptræning, bodybuilding og specialtræning er der ikke plads til.

Men vi hører meget gerne ønsker, der udspringer af erfaringer i lokalet. Alle henvendelser til fitness@hellerup-roklub.dk går direkte til aktivitetsudvalget.

Der er opslået et reglement for anvendelse af lokalet, men generelt er det ligesom alt andet klubudstyr helt afhængigt af fornuftigt brug.

Sikkerhed:
Sørg altid for at varme op og bruge maskinerne efter hensigten.

Defekter:
Du må ikke bruge en maskine, der har tegn på defekter. Indberet straks til fitness@hellerup-roklub.dk, hvis du støder på noget, der virker forkert. Maskiner er generelt meget sikre, men selvfølgelig skal mekanik med store belastninger håndteres med respekt.

Oprydning:
Der skal altid ryddes op efter brug. Maskiner og udstyr skal på plads. Vægtskiver afmonteres fra stænger og lægges på plads. Måtter og håndvægte på plads. Maskiner tørres af, så de er rene (polstringerne skal ikke tørres med sprit, da det ødelægger polstringen).

Træningsprogrammer
Der ligger plancher i lokalet om formål og korrekt brug af hver enkelt maskine. Desuden har nogle brugere oparbejdet en erfaring i anvendelsen af maskinerne. Disse personer stiller sig i et vist omfang til rådighed for hjælp til træning.

Der er udarbejdet nogle standardprogrammer, der kan anvendes til struktureret træning. Programmerne, som er markeret med farverne GRØN, GUL og RØD efter sværhedsgrad, finder du i en sort kasse på hylden over musikanlægget.

Ergometertræning

Hele vintersæsonen er der mulighed for at træne i de 10 roergometre, som er til rådighed på 1. sal, både for dem, som vil ro på hold sammen med andre, og for dem, som hellere træner i eget tempo.

Vinteren igennem er der hver uge mange træningshold, som alle kan ses i aktivitetskalenderen. Her er der også mulighed for at tilmelde sig, hvis det er påkrævet.

På de tidspunkter, hvor der ikke er træningshold, er der mulighed for at dyrke individuel træning.