Saltholm Rundt

Lørdag den 1. oktober lykkedes det for Henrik R og Jacob Z at komme rundt om Saltholm. Vi havde forsøgt turen både i 2015 og august i år, desværre begge gange blæste det for meget.

Det så også vanskeligt ud den 1. oktober. 4 dage før viste DMI 7-8 m/s, og vi havde sat vindkravet ved max. 6 m/s, da vi mente, 10 timer i en havkajak med mere end 6 m/s kunne blive en meget-meget lang dag.

2 dage før ændrede DMI-prognosen til 4-6 m/s aftagende og drejende mod syd, så vi aftalte at tage af sted.

Saltholmturen var planlagt til 55 km og ca. 10 timer, så vi pakkede til en heldagstur med dertil hørende grej. der skal med i havkajakken. Selvom det ikke ser ud af meget i og ovenpå kajakken med ekstrapagaj, vand, mad, radio mm. så kan ekstravægten mærkes tydeligt, når kajakken er i høje bølger og kraft vind.

Vi mødtes i klubben kl. 08 til den traditionsrige kop te og kaffe, før vi gik ud.

Vinden kom fra sydvest, da vi startede, så vi kom således hurtigt ud til Middelgrunden og videre til Flakfortet. Undervejs måtte vi lige overholde vores vigepligt for Oslofærgen. Derfra videre til nordøstsiden af Saltholm, hvor vi kom i læ.

Men pæn fart gled vi roligt langs nordøstsiden af Saltholm, indtil en underskøn græsgang med køer indbød til landgang og let frokost, mens vi nød udsigten over det flade Saltholm landskab.

Vi fortsatte efter pausen og satte kursen godt udad, for man skal ca. 1,5 km øst om Saltholmhage for at undgå lavvandet og komme uden om det fredede sælområde.

Ved Saltholmhage så vi rigtig mange sæler, som svømmede rundt om kajakkerne og kikkede på os. Sælfotosafari blev der tid til, mens kursen gik sydover Saltholm - retning Øresundsbroen.

Den sydøstlige del af Saltholm er efterhånden blevet meget lavvandet. Næste gang skal kursen lægges lige mod den store gennemsejling på Øresundsbroen, for der ligger nogle småøer helt ude ved sejlrenden, som man skal øst om.

Turen fortsatte ned langs Peberholmen og ned til sejlrenden, hvor vi lagde os i venteposition mellem coastertrafikken, til det blev vores tur for kryds på tværs af sejlrenden over mod Amager. Vinden havde ikke helt lagt sig som forventet. Vi havde bølger på 1-1½ meters højde, som kom ind fra siden med frisk vind. Med dobbelt rofart og 5 meter imellem os, således at vi hele tiden havde plus på hinanden og plads til at hoppe og surfe i bølger, gik vi på tværs af sejlrenden.

Over kom vi uden karambolage med coaster og blev hilst, da vi var over, med et enkelt ”flot klaret dyt” fra den nærmeste coaster og et vink retur, mens den var på vej igennem i sejlrenden. De må have hygget sig på coasterbroen mens de så de der to små kajakker i høj fart krydse på tværs af deres motorvej, mens vi hoppede op og ned i bølgerne.

Når man i havkajakken sidder i højde med vandoverfladen og selvom bølgerne i krydset kun var 1½ meter, så forsvinder en kæmpe coaster ud af syne, når man er i bølgedalen.

Med store skibe i sejlrenden som vores ledsagerske fortsatte vi forbi lufthavnen og op mod Amager Strandpark. Lige efter den Blå Planet og før strandparken gik vi i land ved Neptun Kajakklub og spiste resten af vores frokost. Nu var der kun 20 km hjem og vinden ind bagfra, så det gik helt fint.

Lige inden vi drejede mod vest og ned mod Hellerup, fik vi refleksbølger fra spunsvæggene. Desuden kom der bølger både fra øst og syd, så det var fra 3 retninger samtidigt. Det var udfordrende for balancen og god ”træning”.

Da vi kom rundt om hjørnet, kunne vi se Hellerup Roklub sådan ca. 3 km fremme. Det var nærmest, som om dagen var for kort. De mange oplevelser i løbet af dagen, et sauna besøg og ”varmt” bad ansporede os til at lægge til uden for meget søforklaring.

Roklubben ser sku’ flot ud, når man en lørdag aften kommer fra vandsiden.

Vi havde været ude i 9½ time, roet 55 km i forskellige typer af bølger – alt i alt en god dag på vandet.

Vi har flere spændende havkajakture i støbeskeen, såsom rundt om Kullen med kryds fra Hellebæk. Vind og vejr skal bare være enig – helst i en weekend.

Jacob Z & Henrik R